De eerste lege plekjes in de moestuin kunnen weer worden opgevuld. Alles staat al klaar maar door de extreme hitte boven 35°C wacht ik liever tot volgende week. Ik hou de plantjes nog maar even thuis.





Alle pastinaakzaden waren volgens het etiket nog twee jaar te gebruiken. Ik had Guernesey gezaaid in de moestuin en er waren slechts twee plantjes gekiemd van 5 rijtjes. Daarom deze test gedaan met de twee andere rassen. Steeds wordt gezegd dat pastinaakzaad moeilijk bewaard en ook dat het zaad laat kiemt. Maar in de voorzaai kiemden ze op 14 dagen. Dat moet ik dus onthouden voor volgend jaar. Voorzaaien wordt vaak afgeraden voor wortelgroenten omdat ze moeilijk zijn uit te planten. Maar door de slechte opkomst had ik er in het tuincentrum dan maar gekocht in persblokjes en die zijn zeer goed aangeslagen in de moestuin. Ik ga de mijne volgende week ook nog uitplanten.
Ook venkel zou moeilijk verplanten maar in persblokjes is er volgens mij geen probleem vermits de wortels toch niet worden beschadigd bij het uitplanten. De venkel in de moestuin kan worden geoogst en ik heb vandaag ook nieuwe voorgezaaid. Het was trouwens ook tijd om de boerenkool en palmkool voor te zaaien.

Met wortels heb ik altijd wat moeite in de moestuin en daarom heb ik dit jaar ook geprobeerd om ze te zaaien in emmers op het terras. Dit blijkt goed te werken en ze zouden zelfs buiten het bereik zijn van de wortelvlieg op deze manier. Ik heb ze al een paar keer uitgedund en ik heb nog geen onkruid moeten wieden.



